rynek ziół
22 listopada 2016Duże możliwości rynkowe dla ziół izraelskich
Popyt w sektorze ziół rośnie, jednak kierownik sprzedaży Yehonatan Kedem z Kedem Galprie Ltd. nie uważa, że popyt jeszcze przewyższył produkcję.
Ceny ziół są bardzo stabilne w porównaniu z innymi owocami i warzywami. Są jednak ceny zimowe i letnie, jednak niezwykle gorąca pogoda we Włoszech spowodowała niezwykłą sytuację. Trzy lata temu ich produkcja bazylii o tej porze roku koncentrowałaby się na imporcie, ale pogoda sprawiła, że Włochy nadal produkują na rynek europejski.
Sytuacja ta wpłynęła na izraelski wywóz ziół. „Zbliża się jednak sezon zimowy i spada temperatura w Niemczech i we Włoszech, które są silnymi i konkurencyjnymi rynkami. Po zmianie pogody import i skup ziół z Izraela i Afryki zacznie rosnąć. Niemcy są dużym rynkiem zbytu dla bazylii, więc gdy produkcja włoska spada, mogą one wejść na rynek. Z drugiej strony, unikatowe produkty eksportowe, takie jak warzywa morskie (Salicornia) i chwasty morskie, cieszą się bardzo dużym popytem”, mówi Yehonatan Kedem. „Jednym z głównych produktów Kedem Galprie są warzywa morskie i obserwujemy duży wzrost sprzedaży i zainteresowania”.
Konkurencja afrykańska
Wielu hodowców zlokalizowanych w Kenii i Etiopii jest w rzeczywistości Izraelczykami, co oznacza, że stosują tę samą zaawansowaną technologię, która czyni ich konkurencyjnymi w stosunku do Izraela. Udało im się ustalić z pewnymi przedmiotami, ale nadal doświadczają problemów z bazylią, bardzo wrażliwym ziołem, z którym Izrael jest lepiej przygotowany do radzenia sobie. „Afrykańskie ceny są bardzo atrakcyjne dla klientów, co oznacza, że są one preferowane. Wysoka jakość jest ważna dla izraelskiej produkcji i daje jej przewagę konkurencyjną w stosunku do niższych cen w Afryce”.
Rozwijający się rynek
„Coraz więcej ludzi styka się z przedmiotami, których nie mieli wcześniej. Firmy w Holandii wykonały wspaniałą pracę, wprowadzając na rynek nowe produkty i nowe odmiany ziół. Mikro-zielone, warzywa morskie i kwiaty jadalne cieszą się coraz większą popularnością. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie poszukują nowych produktów, które mogą zaoferować supermarketom i klientom.
Salicornia, która jest bardzo popularna w Wielkiej Brytanii, zaczyna być oferowana w Skandynawii i Niemczech. Biznes staje się coraz bardziej międzyrynkowy, a zamówienia rosną”.